Traveling; what an experience.

1 augustus 2015 - Ferrel, Portugal

Was/is het reizen zoals ik had verwacht? Gedeeltelijk wel, gedeeltelijk niet. Ik moet eerlijk toegeven dat het soms moeilijker was dan ik had verwacht. Het alleen zijn, het reizen, de dingen die mis gaan. In drie weken tijd kan je zo onwijs veel meemaken en daardoor voelt het denk ook alsof ik al veel langer weg ben geweest dan drie weekjes, door alles wat ik al heb meegemaakt en heb geleerd.

Reizen heeft zijn voor- en nadelen. Ik zal wel met de voordelen beginnen, dat komt wat positiever over. Mijn reis was ook één groot positief avontuur -met af en toe wat minpuntjes, zoals elke vakantie-, dus ik wil niet negatief over komen! :)
Reizen is super. Dat is één. Of je nou alleen reist, met je vriend of vriendin of met een groepje vrienden. De wereld heeft zo veel te bieden en het is prachtig daar meer van te kunnen zien. Ik heb in elke stad echt genoten, het is leuk om te zien dat elke stad zijn eigen dingetjes en bijzonderheden heeft.
Maar, ik reisde in mijn eentje. Veel mensen denken dat dat saai is enzo, maar dat kan je wel vergeten. Het is super leerzaam, leuk en gezellig om alleen te reizen.
Zelf vond ik alle vrijheid heel chill en fijn. Je moet er wel mee leren omgaan zodat de vrijheid niet je trip verknalt, maar als je je verantwoordelijkheden neemt en je een beetje aan je plan houdt is het heerlijk. Je kan zelf kiezen wat je gaat doen, wanneer, eventueel met wie en ga zo maar verder. Je hoeft met niemand rekening te houden en je kan je eigen plan trekken. Dat vond ik echt wel een groot voordeel! Lekker doen waar je je zélf goed bij voelt.

Een ander voordeel is dat je jezelf bijna iedere seconde verder ontwikkelt. Je leert zo veel over jezelf doordat je helemaal op jezelf gewezen bent en je de hele tijd alleen bent. Je leert wat je favoriete plekjes zijn om naar toe te gaan, je leert met wat voor mensen je het liefst wilt zijn, maar je leert ook gewoon veel over jezelf als persoon. Je ontwikkelt jezelf omdat je vaak bijna heel de dag alleen met jezelf bent en dan gaat er toch best veel door je heen. Dingen die je nog dwars zitten, dingen die je in de toekomst wilt. Je leert wie je bent als persoon en wat je wilt. Het klinkt misschien overdreven maar als je drie weken lang 9/10 van je dag alleen bent, gebeurt er echt wel veel met je! Ik weet op dit moment heel goed waar ik nog aan wil werken, wat voor dingen me dwars zitten en ik probeer alles op een rijtje te zetten. Ideaal, maar ook super confronterend soms. En dan is het meestal een kwestie van jezelf, je gedachtes en situaties te (leren) accepteren.

Verder is het super allemaal nieuwe mensen te ontmoeten, ook al heeft dit wel twee kanten. Nieuwe mensen ontmoeten heeft eigenlijk twee voordelen; je leert mensen kennen + je moet uit je comfort zone treden. Het is zo leuk mensen hun verhaal te horen en ze wat beter te leren kennen! Iedereen heeft wat anders te vertellen en heeft zijn eigen dingetjes. Wanneer je niet alleen reist stap je toch minder snel op mensen af en stappen ze ook minder snel op jou af. Aangezien ik normaal best wel terughoudend was als ik mensen moest ontmoeten, ik weerhield mezelf er liever van, was dit echt super goed voor me en het pakte eigenlijk altijd goed uit. Gezellige tijden, leuke mensen. Zelfs na drie weken blijft het nog wel lastig en eng af en toe om naar nieuwe plekken te gaan of nieuwe mensen te ontmoeten, maar het is zeker een stuk makkelijker geworden!
Waarschijnlijk zijn er wel meer voordelen want het is gewoon onwijs gaaf allemaal. Ik zou het zo over doen of langer reizen, maar mijn backpack trip is alweer klaar en nu zit ik 3/4 weekjes op dezelfde plek; Baleal!

Er zijn natuurlijk ook nadelen. Ik denk wel dat zowel de voor- als nadelen heel erg persoonsgebonden zijn.
Een nadeel vond ik dat je niks kan delen gedurende je dag. Tuurlijk kan je wel een keer aan iemand vertellen hoe je dag was, maar het is toch anders. Wanneer je iets heel tofs ziet kan je je enthousiastme niet delen, je bent vaak voor een lange tijd gewoon stil rond aan het lopen en dat is toch niet helemaal mijn ding. Tuurlijk genoot ik wel van binnen, maar ik hou er van dingen te kunnen delen en enthousiast te kunnen praten en lachen en het gezellig te hebben. Zeker op moeilijke momenten was het soms gewoon erg alleen.
Dat vond ik het grootste nadeel; als er iets is, je voelt je niet chill bijvoorbeeld, heb je niemand waarmee je dat vertrouwd kan delen. Je moet alles zélf oplossen, want je hebt niemand om je heen. Dus als je dag een keer helemaal kut loopt, kan het zich nogal snel opstapelen en dan is het best wel héél héél erg lonely. Je word er wel sterker van denk ik, maar heel erg fijn is het soms niet. Gelukkig waren dit maar kleine momentjes, maar als nog.
Een ander nadeel is dat het soms best wel heel vermoeiend is. Je steeds weer open stellen en steeds opnieuw uit je comfort zone treden enzo. Ik vond het in ieder geval best vermoeiend, maar opnieuw was het wel leerzaam en heel goed. Maar soms verlang je gewoon naar veiligheid en vertrouwdheid, in plaats van elke keer weer uit je comfort zone komen en op nieuwe mensen af stappen.
Dit waren denk de enige nadelen. Het alleen zijn en wat dit met zich mee brengt. Verder is het gewoon super tof, gezellig met iedereen, such a good experience!

Wat ik heb geleerd over mezelf?
Sommige mensen zeggen dat er niet zoiets bestaat als 'een relatietype' omdat iedereen 100% gelukkig kan zijn als hij/zij gewoon alleen is. Ik ben het daar toch niet helemaal mee eens. Ik ben er nu wel achter dat ik wel een relatietype ben, of mezelf dat in ieder geval vind, omdat ik merk dat ik gewoon net dat beetje extra mis als ik alleen ben. Misschien niet perse een relatietype, maar gewoon een gezelschapstype. Iemand om me heen. Maar het liefst iemand om van te houden, affectie aan te tonen. Wanneer ik aan het reizen ben en dingen zie wil ik enthousiast kunnen zijn en iemand om zn hals vliegen en zeggen 'ahhh dit is echt zo geweldig!' en samen blij zijn en knuffelen en kusjes geven. Lekker cliché misschien, ik weet het, maar dat zijn wel de dingen waar ik echt naar verlang. Zeker na het 3 jaar lang te hebben gehad, ik weet wat het toevoegt en ik weet ook dat ik het gewoon super vind dat te hebben. Als ik samen met iemand zou reizen zou ik echt volop kunnen genieten, nog meer dan ik al doe, en dat zou echt een soort droom zijn ook al zijn er nu al dromen van me uit gekomen.
Ook heb ik echt wel geleerd op mensen af te stappen. Nieuwe mensen te leren kennen. Het is af en toe nog wel een beetje eng, maar ik boek wel vooruitgang. Ik ben niet meer zo bang wat mensen van me vinden, ik stap makkelijker op mensen/groepen af. En dat in drie weekjes tijd. Het is mooi/goed om te zien dat ik dat gewoon in me heb en dat ik mezelf zo snel kan ontwikkelen. Ik ben heel blij met de keuze die ik heb gemaakt; alleen reizen. Zoveel dingen gezien, mensen ontmoet, mezelf ontwikkeld. Reizen maakt je echt sterker en je leert jezelf nog beter kennen, ook als je denkt dat je jezelf al helemaal kent.

Soms denk ik zo veel dat ik niet meer weet hoe ik het moet verwoorden, altijd zal er wel iets missen in een verhaal. Daarom stop ik er nu ook maar mee, misschien dat er na 3/4 weken werken nog wel een keer een 'hoe-gaat-het-met-mij-update' komt.

Veel liefs uit het mooie en fijne Portugal.

1. Ank:
    Reizen is een experience! Geniet van de laatste dagen, knuffels van Tom en Ank
  2. Paps:
    3 augustus 2015
    hoi sam mooi een echr sam verhaal!, open en eerlik. ik herken er wel veel in! hier beginnen we je wel te missen hoor, tot snel! x pap
  3. Paps: