Dag 15, 16 en 17. Lisbon-sintra-lisbon

28 juli 2015 - Camarate, Portugal

23 juli
Na een vermoeiende ochtend ging ik dan eindelijk richting Lissabon. Ik heb voor mezelf ondertussen een soort van traditie gecreëerd:
Altijd als ik naar een nieuwe stad ga is mijn telefoon op. Meestal heb ik wel de straatnaam opgezocht van het hostel waar ik in wil verblijven, maar verder weet ik helemaal niets. Daarom ga ik altijd in een café bij een stopcontact zitten met een cola of een icetea. Even mijn mobiel in de oplader en de Wi-Fi code vragen.

Ook toen in aan kwam in Lissabon is dat weer zo gegaan. Op naar een café waar uiteindelijk geen Wi-Fi bleek te zijn. Dan maar even veel te duur internet streamen. Na een hele zoektocht hoe ik naar het hostel moest komen pakte in de metro en ging ik richting mijn hostel. Op de kaart leek alles heel klein maar in het echt bleek het hostel toch al gauw een half uur lopen te zijn. Gelukkig kwam ik wel op de goede plek terecht door middel van mijn zelf getekende map/route. Je moet toch iets als je geen telefoon hebt.

Het Chill out hostel in Lissabon. Groot en chill moet ik toegeven. De vrouw die er werkt is super aardig en Nederlands. Altijd wel lekker om even je eigen taaltje te kunnen spreken! Er is gratis koffie en thee dus ik heb meteen mijn kans gegrepen en volop koffie gedronken, ik was namelijk best moe door alle stress en pijn met dokters en ziekenhuizen. Na mijn tas gedropt te hebben in mijn kamer heb ik even boodschappen gedaan, Canneloni gegeten als 'voorgerecht' en daarna ben ik de stad in gegaan. De straatjes op de map lijken echt klein, maar geloof me het is best een grote stad als je het vergelijkt met de andere stadjes waar ik was! Ik heb de mega grote vlag van Portugal gezien, best indrukwekkend omdat hij echt enorm is. Foto's zijn te vinden in de map Lissabon :) daarna ben ik wat rond gaan lopen en naar een uitzicht punt gegaan. Dit was enorm mooi omdat de zon net onder begon te gaan dus er een soort roze gloed te zien was. Vervolgens wou ik terug lopen maar dit ging toch wat minder soepel als heen lopen. Ik raakte namelijk verdwaald in de night area van Lissabon met duizenden barretjes, discotheken en vooral heeel veel kleine verwarrende straatjes. Uiteindelijk heb ik de weg aan iemand gevraagd die opeens tegen me zei: Dit is al de zevende keer dat ik je zie vandaag, met je camera enzo! Okedan. Wel handig dat hij de weg wist.
Eenmaal terug in het hostel was het alweer 22.00 geweest en ik moest nog koken. Beetje gek en awkward maar ach, ik had wel zin mijn dagelijkse portie groente nog te eten. Na een lekkere maaltijd ben ik gaan douche en dat is ook nog een leuk iets.... De badkamer is super super smal, met twee douches voorin. De douches hebben geen douchegordijnen of deuren waar je niet doorheen kan kijken, maar glazen deuren met van die matte strepen er op, alleen in het midden een paar... Als je aan het douche bent voelt het dus alsof je daar volledig naakt zichtbaar voor iedereen die naar binnen komt aan het douche bent -en dit is eigenlijk ook gewoon zo...- Gelukkig kwam er niemand binnen.
Buiten waren mensen gitaar en het spelen en het klonk heel gezellig maar ik wou echt mijn rust pakken dus ben ik relatief vroeg gaan slapen.

24 juli
Tring, wekker 8.15. Vandaag was mijn Sintra dagje. Eerst een half uur lopen naar de trein, gelukkig mocht ik mijn backpack in de opslag van het hostel leggen! Na 40 minuten in de trein kwam ik aan in Sintra en ontmoette ik Beatriz, een meisje die ik ooit via omegle ontmoette. Vriendschappen kunnen op de raarste manier ontstaan en néé het was geen catfish! Het was meteen heel gezellig en we hebben door allemaal straatjes gelopen. Sintra is heel klein maar wel érrug schattig! We besloten naar een soort park te gaan met een paar dingen die ik graag wou zien. Onderweg kwamen we een ander park/tuin tegen en zijn we daar doorheen gelopen. Het grappige is dat Beatriz er nog nooit was geweest terwijl ze geboren en getogen is in Sintra. Daarna naar een van de bekendste parken in Sintra geweest en alle dingen gezien die ik op Pinterest ook tegen ben gekomen. Het lijkt af en toe net een sprookje met alle mooie en schattige dingen.
Rond 5 had Beatriz haar eerste rijles en ben ik naar een gallerij gegaan waar voornamelijk fotografie werk hing. Ik begin kunst steeds toffer te vinden, super interessant en knap hoe sommige dingen kunnen ontstaan. Na de rijles kwam Beatriz haar moeder haar ophalen en gingen we richting haar huis. Lief als haar moeder was reed ze speciaal voor mij langs twee stranden om het even te laten zien. :)
Die avond hebben we Codfish gegeten (kabeljauw alleen dan op een speciale manier klaar gemaakt..) en het was heeeeeerlijk! Zeker weten dat ik het recept ga vragen. Het diner was gezellig, Beatriz diende als tolk aangezien haar papa geen Engels sprak, maar wel heel geïnteresseerd was. Die avond gingen we uit, ergens bij een discotheek/bar aan het strand vlakbij Cascais. Het begin was leuk, maar ik had het gevoel dat een vriend van Beatriz me alleen maar belachelijk wou maken en ik voelde me vet ongemakkelijk. Rond 04.30 gingen we eindelijk naar huis en onderweg kon ik mijn ogen nog maar net open houden, met héél veel moeite.

25 juli
Vandaag ging de wekker pas rond 10.30, maar veel uren slaap had ik niet gehad. Na een ontbijtje -een broodje met ham en kaas, ik had nog steeds honger maar oké- gingen we richting het strand. Alles duurde langer dan verwacht en eenmaal bij het strand besloot ik niet eens meer te gaan surfen. Ik wou dat mijn teen niet open zou gaan en daar naast waren de golven super rommelig en niet chill voor mij om in te surfen. + als ik vroeg weg zou gaan zou ik nog dingen kunnen zien in Lissabon. Dat vroeg weg gaan was leuk bedacht, maar Beatriz had verkeerd gekeken op het busschema waardoor ik dus bijna een uur moest wachten op de bus en op het station moest ik ook ongeveer 30/45 minuten wachten. Eenmaal terug in mijn hostel was het al ongeveer 18.00....
Toch nog even de stad in gegaan en wat dingen gezien! Eigenlijk wou ik super super super graag uit omdat ik hoorde dat het nachtleven in Lissabon super tof is, maar na 1,5 uur vliegtickets zoeken -waar ik geen reet mee op ben geschoten- was ik er wel klaar mee en ik kende niemand om mee uit te gaan.... Dan maar slapen en klaar maken voor de volgende dag. De komende twee nachten zou ik in een ander hostel slapen omdat dit hostel maar voor 1 nachtje nog plek had. Ok.