Dag 18-19-20; Lissabon!

28 juli 2015 - Camarate, Portugal

Zoals jullie kunnen zien/merken ben ik echt heel slecht bezig met het bijhouden van mijn blog. Het stomme is dat ik wel heel de dag denk; goh hoe ga ik dit en dit verwoorden voor mijn blog? Ik heb zoveel te vertellen! Maar dan komt het er gewoon opeens niet van.... Bij deze alsnog een poging tot een verslag van de afgelopen dagen in Lissabon!

Lissabon is op zich mooi, maar het is denk ik niet helemaal mijn ding. Het is echt gewoon te groot en er zijn wel mooie plekjes maar verder is het veel weg-auto's-huizen. Ik vind het niet zo leuk en speciaal als bijvoorbeeld Porto! Tuurlijk geniet ik wel, helemaal! Maar ik had meer verwacht van Lissabon.
Ik schrijft mijn verhalen lekker in de 'vandaag' vorm, net alsof ik het heel netjes bij heb gehouden (en om niet in de war te raken)

Dag 18
Vandaag ging ik op weg naar mijn nieuwe hostel; shiado hostel. Onderweg maakte ik een stop bij een soort hele grote kas met allemaal planten en beekjes. Vandaag, omdat het zondag was, was de entree gratis. Altijd chill want rijzen is bést een beetje prijzig af en toe. Na wat rondgestruind te hebben door de kas pakte ik mijn backpack weer en moest ik op zoek naar een metro station. Gelukkig was die niet ver weg en na een kort ritje met de metro was ik op het station. Het hostel was echt een paar minuutjes er vandaan en de locatie was super! Als ik dat had geweten had ik daar mijn eerste nachten ook doorgebracht, for sure. Maar anyway, daar was het al te laat voor. Na wat boodschappen liep ik richting een plein waar het startpunt was van een StreetArtTour. Gevonden via Couchsurfing, dit kan je namelijk niet alleen gebruiken om te couchsurfen (bij mensen overnachten), maar ook om mensen te ontmoeten of naar evenementen te gaan! Onze gids was echt mega super aardig en ze wist overal super veel van. Alle stijlen, de kunstenaars, de boodschap ergens achter. Super tof om allemaal te horen omdat je niet echt verwacht dat er een sterke betekenis achter graffiti zit. Nou heb ik het ook wel over mooie graffiti en streetart, niet alleen de letters die je snel gespoten op afgeragde muren ziet! Kijk de foto's maak, dan weet je wat ik bedoel!
Na een trip van bijna drie uur kwamen we bij een plek waar je zelf ook legaal mocht spuiten. Onze gids had ook spuitbussen mee, maar ik had geeeeen idee wat ik moest maken en door de druk voelde ik me een beetje awkward dus ik heb niks gedaan. Uiteindelijk heb ik daar echt veel spijt van want het zou wel tof zijn geweest!

Na de tour wat winkeltjes gekeken, ik ben en blijf toch een vrouw die de verleiding van gave kleren niet kan weerstaan. Na het eten eventjes door de stad gelopen en geëindigd bij een pleintje op twee minuten van mijn hostel. Eerst speelde hier een soort reggea achtige band wat super gezellig en gaaf was om te horen. Kindjes waren aan het dansen net als sommige stelletjes die af en aan liepen. Heel schattig. Daarna wat streetdancers gekeken die toffe dingen konden! Bij elkaar toch wel dik 1/1.5 uur daar gezeten gok ik en daarna toch maar mijn bedje in gedoken.

Dag 19
Vandaag was de dag dat ik heel de dag door Lissabon ging lopen. Ik wou graag alles gezien hebben wat waard was om gezien te worden en daarom ging ik heel de dag op pad. Ik begon in de tram richting Estrela. Hier is een mooie kerk en een grote tuin. Tuinen hier vind ik altijd zo fijn! Een beetje mensen kijken, dieren kijken, rondlopen. Een beetje ontspanning en afschutting van de grote stad. Er was een jongen met zijn hond aan het spelen en dit zijn de kleine dingen waar ik echt puur van kan genieten deze vakantie. De hond, middelgroot, kon allemaal trucjes! High five, op zijn achterpoten staan, rondjes draaien, rollen op de grond, noem het maar op! Super schattig om te zien, geniet momentje. Daarna ben ik gaan lopen richting een soort van mega begraafplaats en onderweg kwam ik nog een andere begraafplaats tegen. Lekker gezellige dag zo tussen alle graven! De begraafplaats waar ik naartoe ging was niet zomaar een begraafplaats. De begraafplaats genaamd Cemitério dos Prazere (Begraafplaats van Genoegens/Vermaak) is er eentje met een oppervlakte van 20 ha. Er zijn geloof ik zo'n 80 straatjes en je kan er dan ook -ik spreek uit ervaring- echt in verdwalen. Ik wil toch wel een mooi stukje hier over schrijven omdat het een van de meeste bijzondere/indrukwekkende dingen was van de afgelopen weken...

De begraafplaats is een plaats voor rijke mensen. Er staan duizenden huisjes waar mensen, vooral families, in begraven liggen. Ook liggen er belangrijke personen zoals dichters en schrijvers begraven, deze mensen lagen meestal in onwijs mooie gebouwen, zoals je het bijna kan noemen. Het leken af en toe wel prachtige tempels, maar dat kon je niet van alles zeggen. De huisjes en graven die er stonden varieerden van mooie, goed bijgehouden huisjes met kaarsjes, bloemen en gordijntjes tot vervallen huisjes met op de grond verwoestte planken, potten en glas en over de oude kisten lag af en toe nog een klein stukje stof. De graven riepen veel vragen op; hoe kan het nou gebeuren dat een graf, een familie graf nog wel, er zo aan toe is...? Het glas van de deur gebroken, troep op de grond en soms waren de planken waar de kisten op lagen zelfs verschoven waardoor de onderste kist bijna verwoest was en de andere schuin in het huisje lagen. Echt heel erg bizar om te zien, je zou de kist zou kunnen openen als je dat zou willen.... Bij sommige huisjes hing een bordje met 'abandonado' maar er lagen nog wel, half verwoeste, graven in... Zouden er nog mensen in liggen? Of zouden die er al uit zijn gehaald? Zal er nog familie zijn die dit weet, wat is het verhaal er achter? Ik vond het echt heel fascinerend en ik zou er zo een dag door kunnen brengen. De verschillen waren bijzonder om te zien: graven van alleen steen met bijna geen versieringen, rijk versierde graven, onwijs grote graven voor belangrijke mensen, hele nette graven met bloemen, verwoestte en verlaten graven. Bijzonder. Op mijn weg terug liep ik langs een muur die zo ongeveer de omheining was van een deel van de begraafplaats. Ik dacht dat er alleen van die dingetjes met as in zouden staan of alleen een naam maar later kwam ik er achter dat er ook gewoon grafkisten in lagen. Deze muur bestond al uit meer dan duizend kisten geloof ik, moet je nagaan hoeveel mensen er op de begraafplaats liggen... Helaas kon ik het aantal nergens vinden, maar aangezien het familiegraven zijn en het 20ha groot is, is het bijna onmogelijk je het aantal voor te stellen.
Een fascinerend, ietwat creepy, bezoekje dat mij dik anderhalf uur heeft gekost. Helaas kan ik de prachtige foto's van mijn camera nog niet laten zien!

Na het kerkhof ben ik de andere kant van Lissabon op gegaan, richting het kasteel en de wijk Alfema. Rondom het kasteel was een mooi uitzicht maar ik besloot er niet in te gaan omdat het heel druk was en ook best wel prijzig. Ik heb daarna door smalle straatjes gelopen waarna ik echt niet eer kon. Op naar het hostel om even op bed te gaan liggen. Ik denk dat ik wat teveel zo'n heb gehad want ik voelde me echt onwijs suf en slap en de hoofdpijn en keelpijn kwamen ook op zetten. Na anderhalf uur in bedje vroeg een ongeveer 60 jarige man die in mijn kamer sliep of ik met hem wou eten omdat hij veel te veel had gekocht en dat vond ik prima. Hij kon alleen gebrekkig Engels, maar op zich een prima avondeten gehad!
In de avond alleen nog maar gezocht naar een hostel voor in Lagos en daarna naar bed gegaan. Ik voelde me echt een beetje ziekjes helaas, dus geen kroegentocht voor mij....

Dag 20
Nu mag ik echt 'vandaag' gebruiken want terwijl ik dit schrijf is het dag 20 en zit ik in de bus richting Lagos. De rit zal 3 uur en 30/45 minuten duren maar het voelt alsof ik al de hele dag opgesloten zit in deze bus. Het had erger gekund aangezien deze bus Wi-Fi heeft, een stopcontact om je telefoon op te laden en muziek. Vandaag begon ik mijn dag vroeg omdat ik voor mijn vertrek naar Lagos nog eventjes Belem wou bezoeken. Na een half uurtje met de tram kwam ik aan en meteen zag ik het onwijs grote klooster al. Het klooster heb ik niet bezocht omdat het veel te duur was, maar wel heb ik een prachtige kerk er naast bezocht. Na het kerkje ben ik naar een museum/gallerij geweest voor allerlei soorten kunst. Van beelden tot schilderijen tot fotografie, noem het maar op. Dit was echt zo een kunst gallerij, je kwam er de gekste dingen tegen en soms vroeg je je af waarom het in godsnaam kunst is, aangezien het totaal niks bijzonders heeft... Maar ach, zo een kunstenaar vertelt er een leuke mening achter en vervolgens is het kunst en komt het in grote musea. Interessant en leuk was mijn bezoek zeker, daar niet van! Tiffany -mijn zus- had me verteld van een restaurantje die de welbekende pastel de nata verkocht en het zou de beste van Portugal zijn. Ze vertelde dat het er waarschijnlijk wel druk zou zijn en dat heb ik ook wel meegemaakt ja. Ondanks dat er 400 plekken wat en stond er nog een rij om te kunnen zitten en daar naast stond er een rij bij het afhaalpunt. Ik snap na de pastel de nata wel waarom want hij was echt heeeerlijk. Ik zou er wel 10 op kunnen, maar dat doe ik maar even niet nu ik me niet zo goed voel. Ze proeven trouwens een beetje naar wentelteefjes of iets in die richting en het is echt goddelijk. Toen maar terug naar het hostel om mijn backpack op te halen, het tramkaartje was veel te duur omdat ik mijn oorspronkelijke kaartje niet op kon laden omdat er geen metrostation in de buurt was. Jammer maar helaas. Het treinstation was, zoals wel vaker in Portugal, een regelrechte chaos, probeer dan maar eens je busstation te vinden. Bordjes met een bus er op en uitgang stonden letterlijk alle kanten op, dan was er ook nog trein en tram en God wat een chaos. Na verkeerd te zijn gelopen en het te hebben gevraagd (de vrouw stuurde me de verkeerde kant op...) zag ik gelukkig op tijd door de ramen het logo van Rede Expressos of hoe het bedrijf ook heet. Het was in ieder geval het bedrijf waar ik mee naar Lagos moest, dus glipte ik snel naar buiten. Op naar het busstation. Eenmaal op het busstation ging het prima en het kaartje was zelfs goedkoper dan verwacht. Je betaalt als student maar 17 euro voor een busrit van bijna 4 uur.... Dat is in Nederland wel anders. Nu zit ik dus in de bus richting Lagos en ik heb nog tussen de 30 en 60 minuten te gaan voordat ik er ben! Dan moet ik nog mijn hostel zien te vinden... Ik heb deze keer in ieder geval een routebeschrijving en genoeg batterij! Vanavond ga ik nog maar een avond vroeg naar bed in de hoop dat ik morgen dan weer fit ben. Ik wil veel gaan doen hier in Lagos! Paardrijden, wakeboarden, surfen, suppen, duiken, kanoën... Nog maar eens even zien wat te betalen is, maar er is in ieder geval veel te doen! Natuurlijk ga ik ook veel op de mooie stranden liggen, zonnen en feesten in de avond. Ik kijk er heel erg naar uit na alle verhalen van iedereen over de Algarve en over Lagos! Ik zal proberen wat zon naar het stormachtige Nederland te sturen, het is hier namelijk tussen de 27 en 33 graden met geen wolkje aan de hemel. Just saying! Lots of love, Samantha

1. Ank:
    28 juli 2015
    Wat leuk om te lezen dat je ook houdt van die mediterrane parken en tuinen. Wij zoeken ze ook altijd op. Meestal heerlijk rustig en wat koeler. Hoe gaat het met je teen?
  2. Ank:
    28 juli 2015
  3. Kim:
    29 juli 2015
    Zo, even wat verhalen bijgelezen. Je hebt nuet gebackpackt voor je in een buitenlands ziekenhuis bent geweest, je hebt verveeld, lichtelijk bent opgelicht en een keer flink ziek bent geweest. Je bent goed op weg lees ik ;-) zettumop nichtje, leuk om met je mee te leven! Xx
  4. Kim:
    29 juli 2015