Day 5; bom jesus do monte

14 juli 2015 - Aveiro, Portugal

Ik lig in mijn bedje, voor het eerst in 5 nachten geen stapelbed! Heerlijk, ook omdat ik elke keer degene was die omhoog mocht klimmen. Ik heb gelukkig weer leuke kamergenoten, maar minder leuk is dat een groot deel morgen alweer weg gaat. Ik ben benieuwd of ze rest zo gezellig is als de mensen in Porto, iedereen was daar zo open en gezellig! Maar ik merkte in mijn vorige hostel in Braga alweer dat dat niet altijd zo is... Lets hope for the best.

Vandaag ben ik dus naar Bom jesus do monte geweest. Ik kan niet in woorden zeggen hoe vreselijk mooi het daar was. Eerst twijfelde ik nog omdat iemand had gezegd; nahh, erg speciaal is het niet... Maar echt, ik vond het vreselijk mooi! Eerst door een bos achtige omgeving trappen op klimmen, met op elke hoek een kapelletje die een verhaal over Jezus vertelde. Snapte er geen drol van want de omschrijving was in het Portugees maar oké, het was wel heel mooi! Na veel treden, die overigens ook gebruikt werden als workout (er waren allemaal mensen aan het bootcampen daar...-) kwam ik uit op een super mooi plein met en prachtig uitzicht en het begin van de trappen omhoog naar de kerk. Dit waren ongeveer 300 treden en daarvoor waren het er ook zo'n 200/300. Het schijnt dus dat pelgrims dit echt op hun knieën hebben gedaan! Best bizar dus... Op weg naar boven waren er fonteintjes waarvan ik nog dacht; 'huh, waarom dat water uit hun ogen en oren?' Maar de fonteintjes moesten de 5 zintuigen uitbeelden en ook nog de drie deugden. Alles daar heeft een betekenis, echt heel mooi. De kerk bovenaan de trappen vond ik eigenlijk niet mooier dan de vele kerken die ik al heb gezien, maar hij is zeker de klim waard!

Na wat rond te hebben gekeken besloot ik wat te gaan eten bij een café vlakbij de kerk. Ik dacht ik neem de tosti met ham, kaas en speciale saus. Later horde ik dat het waarschijnlijk fransecina was; een soort van soep die ze over brood met heel veel kaas en vlees doen, wat alleen verkrijgbaar is in het noorden en waar alleen maar een geheim recept van is. And they say you'll either like it or hate it. Well, I loved it!

Na een ontspannen lunch richting hostel gegaan om mijn backpack op te halen en daarna richting aveiro. Doordat ik de intercity had was ik 5 euro meer kwijt dan normaal, maar het was ongeveer 1/1,5 uur korter en de intercity daar is onwijs luxe. De stoelen zijn heerlijk, het is heel schoon en het is net alsof je in een vliegtuig zit. Zo ziet het er uit in ieder geval.

Nu ben ik in Aveiro, het hostel is wederom super mooi! Doe ik toch goed denk ik zo. Elke keer op het laatste moment even wat zoeken en elke keer zijn er nog bedden over, is het goedkoop en ziet het er super uit.
Aveiro is het Venetië van Portugal word gezegd en zo ziet het er ook uit. Kleine kanaaltjes, van die gondels of hoe die bootjes ook mogen heten en daarnaast allemaal kleurrijke huisjes. Echt onwijs schattig en morgen ga ik op pad!

Ciao!
Van reisblog naar fotoboek