Dag 1: Porto

10 juli 2015 - Porto, Portugal

Ik wist geen betere of leukere titel te bedenken, simpelweg omdat ik vandaag echt heel veel heb gedaan en heb meegemaakt. Porto is echt prachtig, maar daar komen we later op terug.

Ondanks de irritaties om de snurkende mensen heb ik best wel lekker geslapen en het ontbijt was heerlijk! Ondanks dat er minstens 20 muggen in de kamer zaten ben ik geen enkele keer gebeten. Toen mijn kamergenoten wakker waren pakte ik meteen mijn tas en ben ik er op uit gegaan met mijn camera en mijn map. Al snel vroeg een jongen/man uit Tunesië of ik een foto van hem wou maken, waarna we samen verder liepen. Hij woonde al een tijd in Porto en wist daarom alle mooie plekken te vinden; tuinen, gebouwen, exposities. Het Engels praten wende eigenlijk al heel snel en het was echt heel tof om zo een random iemand te leren kennen! Na een uur of twee had ik het wel gezien -hij eigenlijk niet- en ging ik weg naar mijn (niet bestaande) lunch afspraak.

Na wat gedronken te hebben in het hostel ben ik zelf weer op pad gegaan. Richting de rivier deze keer. Ik denk dat ik na deze vakantie aardig wat beenspieren heb want ik heb op een dag nog nooit zo veel trappen en steile hellingen op en af gelopen. Maar de moeie beentjes zwakte het genieten niet af. Het uitzicht was echt vreselijk mooi, zelfs na 10 keer uitzicht bleef het nog heel erg mooi. Uitkijken over het water, de stad, de haven, de schattige gekleurde huisjes. Echt heel erg mooi!

Wat ook mooi is, is het contrast tussen het touristme, de mooie gebouwen en dingetjes, en alle vervallen en verlaten huisjes en straatjes. De was die overal buiten aan de lijnen hangt, de kapotte deuren en muren, ik kan er geen genoeg van krijgen. En wanneer je denkt dat ingestortte, smerige gebouwen verlaten zijn, neehoor! Er leven gewoon nog honden in ;)

Na mijn tochtje langs en over de rivier ben ik weer richting hostel gegaan en heb ik wat gegeten. Toen toch maar even besloten er weer op uit te gaan en richting stad gegaan. Meteen de grote winkelstraat gevonden en (ik kon het niet laten) een paar winkeltjes gekeken. Op de weg terug hoorde ik al een prachtige stem begeleid door een gitaar, waarna ik een jongen van mijn leeftijd zag met een gitaar, microfoon en versterker. Alle nummers waren in het Engels en ik denk dat ik wel 20 minuten heb staan luisteren. Wat was die jongen onwijs goed zeg! Can you imagine, 26 degrees, beautiful music, beautiful city...
Toen ik weg wou lopen kwam er een raar oud mannetje naar me toe die in onverstaanbaar Engels vroeg wat mijn sterrenbeeld was. Toen ik vertelde dat dat stier was werd hij helemaal blij en vertelde dat hij dat ook was, en dat stier een van de drie sterke sterrenbeelden zou zijn; goed en leuk voor mij, maar minder voor de anderen. Well, okay!

Terwijl ik dit in mijn notities typ, kijk ik naar een schattig klein meisje die aan het dansen is op de muziek van de bar naast me. Ik zit namelijk, in mijn eentje, bij restaurant Dourum; een veel te druk restaurantje ergens in een zijstraatje. Toch wel gek, in je eentje aan een tafel. Niemand om mee te praten, dus dan maar om me heen kijken en alvast de tekst voor mn blog typen. De planning was namelijk dat ik vanavond mee ging met dé pub crawl, maar doordat het eten eeuwen duurt ben ik daar te laat voor... Ik was zelf ook wel laat, ik hield me aan de Portugese tijden. Pas om 21.30 zat ik aan een tafelltje. Maar anyway, ik ben dus te laat. Dit typ ik ondertussen alweer vanaf het dakterras waar na een half uurtje alleen zitten het nu vol stroomt. Toch nog gezelligheid!

Al met al een super dag, zelfs na zo een lang verhaal heb in het gevoel dat ik slechts 10% heb verteld van vandaag. Foto's zijn helaas niet de beste want de beste staan op mijn camera! En aangezien ze hier vast nergens photoshop of lightroom op hun computer hebben, zullen deze foto's tot na de vakantie moeten wachten!

Veel liefs uit Portugal en slaaplekker!

1. Manuela Smit:
    10 juli 2015
    Wat leuk Sam! Ik ben benieuwd naar de foto's!
  2. Mar:
    10 juli 2015
    leuk om mee te lezen!!! Succes met de oordoppen
  3. Ank:
    10 juli 2015
    Jee, wat een gave omgeving. Portugal toch maar op onze bucketlist zetten ;-)